Seuraavat tekstit ovat pääosin laatineet Annastina N., Jenna N., Annu H. ja Ulla K. Kiitos heille!
Alle on listattu alustavat ohjeet tässä pelissä käytettävistä yleisistä mallinnustavoista esineille ja kontaktitilanteille. Mikäli toivot vastapelaajien poikkeavan omalla kohdallasi am. tavoista, ilmoita siitä alkubriiffissä tai tilanteen tullessa eteen.
Julkaisemme workshop-päivän tietämillä havainnollistavia videoita mallinnuksesta ja larppauksen muista perusteista Facebook-ryhmässämme.
Esineet
Oletusarvoisesti kaikki pelialueelta löytyvä on in-game, eli älä ujostele paikkoja tutkiessasi! Muista kuitenkin kohdella esineitä hyvin ja palauttaa ne pelin päätyttyä sinne, mistä löysit ne, tai pelinjohdolle. Kaikki off-tavarat piilotetaan sänkyjen alle tai off-tilaan pelin ajaksi. Paikat, jotka ovat toistaiseksi tai kokonaan off-game, merkitään näkyvällä lapulla ja tekstillä: ”OFF-GAME”. Jos esine on in-game, mutta sen ulkomuoto tai ominaisuudet kaipaavat tarkennusta, se merkitään peliohjeella. Peliohje on näkyvä lappu, jossa lukee ”PELIOHJE” ja sen perässä pienemmällä tai kääntöpuolella tarkennus, esim. ”PELIOHJE tämä juoma aiheuttaa voimakasta pahoinvointia”. Tarvittaessa peliohjeita saa kirjoittaa ja kiinnittää esineisiin itse, ja se on suotavaakin.
Tappelut & väkivalta
Kaikki fyysinen väkivalta mallinnetaan hidastamalla, keventämällä ja/tai sopimalla. Myös painiminen tulee hidastaa ja avokämmenellä läpsäiseminen keventää. Tappelun lopputulos voi olla hyvä sopia sen alkaessa, ettei tule epäselvyyksiä tai ruveta huomaamatta käyttämään oikeaa voimaa. Erityisen vahvoille ja taitaville tappelijoille on tehty maininta hahmoprofiiliin, mutta tilannetajua ja suuremman draaman lakia on hyvä soveltaa.
Intiimit tilanteet
Kaikkien intiimien tilanteiden mallinnuksen tai kulun voi sopia erikseen kanssapelaajan kanssa oman mukavuusalueen mukaan, joko etukäteen tai tilanteen tullessa vastaan. Oletusarvoisesti tässä pelissä käytetään seuraavia mallinnustapoja:
- Halailu ja pusu poskelle tai kädelle on sallittua tehdä oikeasti.
- Pusu suulle tehdään käsi tai sormet huulten välissä.
- Suutelu tehdään käsi tai sormet huulten välissä.
- Seksi mallinnetaan hartiahieronnalla kasvotusten tai tilanteen voi käydä läpi sanallisesti. Realismin vuoksi olkaa keskenänne niin kauan, kuin hahmoillakin kestää hoitaa hommat.
Alkoholi & päihteet
Peliviikonloppu on kokonaan päihteetön eikä pelissä nautita oikeaa alkoholia tai mitään muitakaan päihteitä. Jotkin hahmot voivat kuitenkin in-game käyttää päihteitä, jolloin niitä mallinnetaan alkoholittomilla juotavilla tai esim. kurkkupastilleilla ja humaltuminen näytellään.
Urheilu & liikunta
Keltään ei vaadita suuria urheilusuorituksia pelissä, kaiken voi ja kaikki pitää tehdä vain oman kunnon ja terveydentilan mukaan. Jos hahmosi kunto on huomattavasti parempi kuin omasi, kerro peliohjeella muille, mitä hahmosi tekee in-game (esim. juoksee kävelemisen sijaan tai tekee 30 punnerrusta muutaman sijaan). Jos kuntosi on parempi kuin hahmolla, tee vain hahmon kunnon mukaisesti, peliohjetta ei tarvita. Kenenkään tekemisiä tai tekemättömyyttä ei kommentoida eikä tarvi perustella.
Kielet
Peli pelataan suomeksi, joka edustaa in-game englantia. Muita kieliä saattaa esiintyä, jolloin pelaajat puhuvat edelleen suomeksi, mutta mallintavat vieraskielisyyttä ristimällä sormensa ja nostamalla ne kasvojensa viereen sekä sanomalla alkuun, mitä kieltä puhuvat. Vaikka offgame ymmärrätkin, mitä ”vieraskielisessä” keskustelussa puhutaan, et saa käyttää tietoja hyväksesi (ks. Säännöt > Metapelaaminen), ellei hahmosi oikeasti ymmärrä kyseistä kieltä.
Mikä vain muu
Minkä vain muunkin tilanteen voi tarvittaessa mallintaa, jos sen suorittaminen oikeasti olisi kohtuuttoman hankalaa tai jos et halua tehdä sitä, mutta haluaisit suorittaa jonkinlaisen toimenpiteen kuvaamaan kyseistä tapahtumaa muiden eläytymisen avuksi. Mallinnus tapahtuu menemällä off-gameen, sopimalla nopeasti, mitä tapahtuu ja miten se hoidetaan, ja antamalla tarvittaessa peliohje ympäröiville pelaajille. Esim. ”Peliohje: Mä nousen nyt tähän tuolille heilumaan, kun hahmoni roikkuu niskastaan kattokruunusta.”
KPS, kivi-paperi-sakset
Koopeeässää voi käyttää tai ehdottaa tilanteessa, jonka lopputulosta ei haluta päättää suoraan, tai jos ette pääse yhteisymmärrykseen. Tällaisia on perinteisesti esim. taistelutilanteet, mutta käyttöä ei tarvitse rajoittaa siihen. Lopputulos voidaan saada kerrasta tai parhaalla kolmesta, mutta joka tapauksessa kiistelemättä ja mahd. nopeasti. Huom! KPS:n lopputulos ei ole täysin sattumanvarainen; sellaisen tuloksen saatte vaikkapa kolikolla tai nopalla.